tisdag 22 mars 2011

Om att leta efter en lägenhet. (andra dagen)

Idag har det kommit ut en tvåa, 58 kvadratmeter. Fjärde våningen, balkong mot norr. Väldigt ny och jag tror skitfin. Parkett och öppen planlösning, inte allt för dyr. Kruxet är väl läget. Jag vet att Moses inte är stormförtjust i området, det byggs mycket där och ligger nära vad som känns industriområde, längre från stationen än vi bor nu, men inte mycket längre till centrum. Nära järnvägen. Nära till fina naturområden. *tänker löparslinga*.

Jag tror vi har stora möjligheter att få den också, vi ligger bra till i kön än så länge.

Hur illa är det egentligen att ha balkong mot norr? Bort från stan dessutom, han vill helst se tornen, sambon. Jag tänker att allt är bättre än den flagnande tvättstugan vi blickar ut över nu.

7 kommentarer:

  1. Är det vid Gimogatan mån tro? Vi flyttade dit för ett par år sedan och det är fint på många sätt. Industriområdet besöker man bara när man går till Nelins och handlar och då blir man så glad över frukten, grönsakerna och blommorna att de bruna plåtväggarna inte gör så mycket. Tornen ser man när man går ut och in mot stan (även om vi skymtar dem från ett fönster). Och det är fint att bo i nybyggt, eller så är det bara så man måste tänka när man ha nyggbyggt-hyra och är student. Samma effekt hursomhelst. Man kan trivas, med andra ord.

    Tack för en fin blogg som är lika bra att besöka från sitt hem i Berlin eller Uppsala som det i Kampala.
    Anna

    SvaraRadera
  2. Anna, du har så rätt, visst är det vid Gimogatan. Just nu ligger vi dock på sjätte plats så även om jag fick med mig Moses så ser det mörkt ut.

    Roligt att du gillar bloggen!

    SvaraRadera
  3. Sorry for stalkingen, men när du skrev att det var vid Gimogatan var jag ju tvungen att kolla. Haha, det verkar som att tvåan är vår granne :)Har för mig att vi var på plats 8 eller så när vi fick vår lägenhet för två (?) år sedan, så med plats 6 finns det säkert hopp.

    Hör av dig om du vill ha mer details om området eller lägysarna.

    Lycka till med jakten!
    Anna

    SvaraRadera
  4. Åh Anna, berätta allt! typ vad är det för typ av kök? Bor du i tvåa? Är inte badrummet väldigt stort? Kan man hoppas på vita väggar? Vad ska jag säga för att min kille ska övertygas? Jag har en bekant som bor i området i ett annat hus och större lgh, och jag tycker hennes är urtrevlig. Åh vill bo där ju...

    SvaraRadera
  5. Äh, jag hade skrivit ett så himla noggrant svar. Vad gör jag istället för att posta? Jo, jag svarar i telefonen och stänger sedan ner webbläsaren.

    Nytt försök!

    Köket är fint! Ekluckor, ljusgrått kakel och mörkgrå bänkar (visserligen i såndär plast, men helt okej sådan). Finns förberett för diskmaskin och Uppsalahem tar en 500-lapp för att installera. Planlösningen är öppen mellan kök och vardagsgrum, vilket visserligen betyder stekos framför teven, men som också betyder att köket/vardagsrummet blir ett bra rum för häng.

    Jag och min sambo bor i en tvåa, men skulle gärna haft en trea istället om vi inte levde på CSN... Man hör inte särskilt mycket mellan lägenheterna, förutom nu då vi har ett ganska skrikigt litet barn under oss. Däremot är det lyhört mellan rummen.

    Badrummet är stort, men inte direkt så att det känns som waste of space. Rätt bra om man vill ställa dit en tvättmaskin, tror till och med att ev ett badkar skulle få plats. Kaklet och klinkersen gör också att det typ alltid känns fräscht, även fast vi nog inte är det städigaste paret.

    Vita väggar kan du hoppas på! Alla våra var vita, utom en som var grå, men den målade dom vit åt oss.

    Detta skulle du kunna säga åt din kille:
    - Golven är fantastiska, trägolv i ek i typ hela lägenheten (utom köket som har en neutral plastmatta och badrummet som har klinkers).
    - Stor balkong! Plats både för middag och för odlingar.
    - Många fönster = ljust, och norrläge låter ju super. Det ger fint ljus, men inte den hetta i lägenheten som vårt söderläge ger.
    - Läget. Rätt nära stan, en promenad bara.
    - Du kan också säga att din bloggläsare brukar komma på sig själv med att tänka "Vad fin lägenhet vi har" även efter att ha bott i den i ett par år.
    - Nyrenoverat och ganska smart planlösning.
    - Borderlight funkar bra för internet och är rätt billigt.
    - Tvättstugan är fräsch
    - Nelins ligger nära! Bästa grönsaks/frukt/blomaffären i stan

    Om du vill övertyga kanske du inte ska säga att:
    - Tvättstugan är i källaren och tvättiderna är ganska korta, de flesta 2 timmar
    - Området är fortfarande rätt opersonligt, eftersom det är nybyggt.
    - Comhem funkar inte alls (men borderlight är som sagt ändå ett mycket bättre alternativ).
    - Det är en del byggljud från husbyggen runtom.
    - Det är rätt stor omsättning på hyresgäster i huset. Vi fattar inte riktigt varför, men vår teori är att det beror på att hyrorna är relativt höga.


    Om jag inte befunnit mig i östra Afrika just nu hade ni ju gärna kunnat komma förbi på en kaffe för att känna in huset, men det kanske blir tillfälle till det framöver.

    Hojta bara till om ni undrar över något annat :) Jag finns också på annakarefelt snabela gmail.com

    SvaraRadera
  6. Tack Anna, toppen! Jag hoppas fortfarande på den!

    Jag har sett på min statestik att jag är poppis i Uganda...

    SvaraRadera
  7. Då håller jag tummarna för er :)

    Haha, och säkert extra poppis under min senaste influensavecka!

    SvaraRadera