tisdag 1 mars 2011

På ämnet: "vad händer med våra unga kvinnor?".

Igår, i jag tror Agenda Aktuellt, handlade det om unga modebloggerskor och (jag antar) deras läsare. Om hur lättpåverkade unga tjejer är. Om att bloggar brukade skrivas av bildade medelålders män och handla om politik men nu skrivs de av kvinnor, 15- 25, och handlar om "vardagsbetraktelser" och mode. Och detta är en källa till oro. "Vad händer med våra unga kvinnor?" Mogi (som jag egentligen inte har koll på) intervjuades som exempel och Alex Schulman och manlig mediestrateg (eller dylikt) i samma ålder analyserade. Lennart  nickade bekymrat.

Alltså, jag dör på samhället i stort. Om man nu måste oroa ihjäl sig för vad som händer med alla unga tjejer (tänk om dom sysslar med något olämpligt!!! omoraliskt!!! sexuellt frisläppt!!!) så kan man väl iallafall bjuda in någon annan än Alex Schulman. Typ en tjej. Eller någon som är ung. Eller kanske en ung tjej. Eller nån som har någon anknytning till unga tjejer.

Nyckelord: maktstruktur, patriarkat, hederskultur.

3 kommentarer:

  1. Men ja! Hur svårt kan det vara att hitta passande, berörda, personer?

    Påminner om ett reportage i Journalisten (journalisternas facktidning) som handlade om att bilder tar allt större plats av själva artiklarna i nyhetstidningarna. MASSOR av folk intervjuades om betydelsen av detta, men inte en enda bildchef. Också lite konstigt kan man tycka. (Kanske långsökt liknelse)

    SvaraRadera
  2. Johanna, just i det här fallet var jag ju mycket inne på det där med maktstrukturer, man vill inte lyssna på de unga tjejerna tänker jag, man vill oja sig över dem och oroa sig över dem. Tycka lite synd om. Vara lite faderligt nedlåtande och så får tjejerna vara både offer för och ett bevis på allt som går snett.

    Om journalistkåren i sig vet jag väldigt lite, varför i hela friden frågade man inte en bildredaktör? Handlar det också om status och makt? Som man frågar får man svar tänker jag och ofta i sånna här debatter känns det som om man har tänkt ut vad man vill ha för svar redan innan. Säkert så i det där reportaget med bilderna med. Ingen liknelse jag hade kommit på, tänker ju själv bara "genus - makt - genus - makt". Men en intressant. Varför ser journalistik ut så här?

    SvaraRadera
  3. Jamen precis, min poäng (om än långsökta, som sagt ;)) var just att det finns statusstrukturer även inom journalistiken. Att inte vara intresserad av hur bildspråket påverkas av att bilderna blir större, utan bara av hur texten påverkas av att tvingas bli kortare, kändes just sådär: som att de bestämt en vinkel och sen inte orkade dra det längre.

    Men det var som sagt bara en parentes som gjorde att vi kom bort lite från ämnet. Att unga tjejers åsikter i media sällan får synas och höras särskilt väl är ju hemskt sjukt. En sådan maktfaktor som unga bloggare verkligen är så borde man ju förstå att det ligger i allas intresse att de blir lyssnade på.

    SvaraRadera