torsdag 31 mars 2011

Men vad är "sanning" egentligen?

Vår termometer väderstation har "känns som"- siffror. Just nu säger den att det är 9.7 grader ute men att det känns som 5.8. Jag förstår inte riktigt det där. Jag trodde att hela idén med en termometer var att den skulle känna temperaturen och sedan berätta om den. Men den här. Alltså den känner att det är 9.7 grader men att det känns som 5.8. Men om den med sina termometer känselspröt känner att känns som 5.8, varför säger den då inte att det är 5.8?

Varför är det 9.7 och inte 5.8?

Förresten, varför är det inte bara sjukt shorts och linnevarmt och grönt gräs och filt och mjukglass?

2 kommentarer:

  1. Förlåt men jag kunde bara inte låta bli att lägga in en kommentar trots att jag försöker akta mig för offentlighetens ljus. Den termometer du talar om sitter i vår vindmätare och tar med i beräkningen "wind chill" dvs vindens kylande effekt (enligt en särskild uträknad skala). Intressanta fakta eller hur ;)

    Kram
    /M

    SvaraRadera
  2. Så det var så här man skulle skriva för att få dig att kommentera. hahahaha.
    puss.

    SvaraRadera