onsdag 25 maj 2011

Om pojkar och flickor i skolan.

Såg ni det där skolprogrammet igår, med han den smale brittiske mannen som brukar leda körer? Nu skulle han lära pojkar läsa på en engelsk skola. Typ 11 år var väl killarna. Är det verkligen ett problem att pojkar i den åldern har sämre skolresultat än flickor? Pojkarna går ju ändå (statistiskt) alltid om senare. Det är väl inte så viktigt vem som leder i halvtid. Eller? Jag tyckte hela grejen kändes som en felprioritering.

Vidare var det ju enormt trist att det pojkarna fick göra istället för att gå på lektioner var så enorm stereotypa manliga saker. Sport och våldsamma lekar och såga i träd. Föreställer ett liknande program med flickor där de fick ägna sig åt "mjuka", "feminina" aktiviteter hela dagarna. Plocka blommor, ta hand om andra, vara snälla och tysta, kamma håret. Då hade folk blivit sura. Jag tänker; men allt det här som pojkarna gör nu kan dom ju redan. Skulle dom inte lära sig nya saker?

Visst kan jag hålla med om att det är ett problem att det som belönas i grundskolan uteslutande är att vara snäll och tyst och sitta stilla. Det passar inte alla och jag tänker mig att det är bra att träna på andra färdigheter med. Men det måste väl vara viktigt för alla elever, inte bara för de som är dåliga på att just sitta tysta.

Kan de inte lära tjejerna att vara lite bråkiga också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar